Het demente brein

Op unieke wijze wordt aandacht besteedt aan de meest indringende problematiek rondom mensen met dementie in het (al dan niet kleinschalige) verpleeghuis en wat de invloed is van de omgeving op hun beschadigde hersenen.

Waarom herkennen mensen met dementie hun eigen foto niet meer en hoe komt het dat ze voortdurend op zoek gaan naar hun moeder? Wat is de reden toch van dat soms vreselijke gillen en die enorme loopdrang bij mensen met dementie, met alle valgevaren van dien?

Wat gebeurt er in hun hersenen en hoe reageert het beschadigde brein op stilte, onverwachte prikkels en gehaaste verzorgenden? Waar moeten we rekening mee houden bij de bejegening, de bouw en de inrichting van het huidige en toekomstige verpleeghuis (al dan niet kleinschalig)?

In dit praktische boek boek wordt bovenstaande problematiek op nuchtere wijze beschreven. “Het demente brein” bevat de nodige praktijkvoorbeelden, casuïstiek en humor. Langzaam maar zeker wordt toegewerkt naar een simpel uitgangspunt: zonder aandacht voor de fysieke omgeving kan men bejegenen tot men een ons weegt en wordt een goed leven voor menig bewoner van het verpleeghuis een utopie. Verplichte kost voor verzorgenden, artsen, facilitair medewerkers en behandelaars. Ook verhelderend voor mensen die een naaste met dementie begeleiden.

Is Het demente brein het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het demente brein