Het derde punt

Het derde punt

In deze overgangstijd bieden waarheden, of ze nu religieus, spiritueel of politiek zijn, steeds minder houvast. Het Derde Punt houdt daarom een pleidooi voor de aanvaarding en het onderzoeken van de werkelijkheid, zoals die zich in het dagelijks leven aan ons toont. Met het waarheidsbegrip hangt de levenswijze van het dualisme samen. Dat ligt aan de basis van een vertekend beeld van de werkelijkheid. Wordt dit overwonnen, dan volgt het spel met de elkaar aanvullende polariteiten, die aan de werkelijkheid ten grondslag liggen. Hierboven uit stijgt de levensmethode van het derde punt. Dit is de meditatieve, evenwichtige en onverstoorbare houding, die boven elke tegenstelling verheven is. Praktisch ontstaat hieruit een magisch leven, waarvoor drie sleutels gegeven worden: openheid, wakkerheid en leven in het nu. Uitwerkingen van een realistische spiritualiteit zijn terug te vinden in de gnosis en het non-dualisme, die in deze tijd steeds meer aan actualiteit winnen.
Religie & Spiritualiteit
Spiritualiteit