Het einde van de standaardtaal

Prikkelend betoog over de verrommeling van de taal. Verplichte kost voor iedereen die van taal houdt. Net zo inspirerend en levendig als De geschiedenis van het Nederlands in een notendop van Nicoline van der Sijs

De stroom van klachten over slechte spelling, ontlezing, slordige uitspraak, dalend niveau van het onderwijs, invloed van sms-taal en het gebruik
van Engelse leenwoorden is niet van de lucht. En zelfs degenen die niet klagen, erkennen dat er op taalgebied onthutsend veel verandert: we
lezen en schrijven anders dan tien of twintig jaar geleden. Wat overkomt ons?
Volgens taalhistoricus Joop van der Horst zijn deze ontwikkelingen te zien als een wisseling van taalcultuur, die zich niet alleen in Nederland
maar in alle westerse landen voltrekt. Onze idee n over taal, spelling, woordenboeken, grammatica en onderwijs zijn in de Renaissance ontstaan.
Wat we momenteel beleven is het einde van die Renaissance-taalcultuur, en het begin van een radicaal andere omgang met taal.
Het einde van de standaardtaal is behalve een prikkelend betoog ook een buitengewoon heldere en levendige geschiedenis van de geschreven en
gedrukte taal zoals die zich vanaf de Renaissance heeft ontwikkeld. Het boek is verplichte kost voor iedereen in het taalonderwijs (aan hen is het
boek ook opgedragen), voor iedereen die werkt met taal of houdt van taal, of gewoon voor wie geboeid is door wat er omgaat in onze tijd. De wereld
zal niet vergaan zonder standaardtaal, maar ze zal wel heel anders zijn.

Is Het einde van de standaardtaal het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het einde van de standaardtaal