Het einde van de waarheid

De belangrijkste Amerikaanse criticus over alle leugens in het Trump-tijdperk

Hoe kan het dat de waarheid zo in gevaar is gekomen? Oude, achterhaalde complottheorieën en ideologieën herleven, bewezen wetenschap wordt steeds vaker ter discussie gesteld en de bewoners van het Witte Huis bespotten het idee van een objectieve waarheid.

In Het einde van de waarheid kijkt New York Times-criticus Michiko Kakutani met een scherpe blik naar de culturele aspecten die hebben bijgedragen aan dit steeds groter wordende probleem. Kakutani identificeert de trends die subjectiviteit boven feitelijkheid, wetenschap en gemeenschappelijke waarden hebben verheven. Daarnaast legt ze een verband met de woorden van grote critici, schrijvers als George Orwell en Hannah Arendt, wier werk griezelig actueel en relevant blijf.

Met een opmerkelijke belezenheid en ingenieus inzicht, biedt Kakutani een provocatieve diagnose van onze huidige stand van zaken en presenteert ze een toekomstperspectief, waar de waarheid onder druk staat.

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is Het einde van de waarheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het einde van de waarheid