Het eindigt zomaar ergens

Een tuin nabij Syracuse, een nachtbus op het Museumplein, een gesloten afdeling in een verpleeghuis of een flatje in Buitenveldert: het eindigt zomaar ergens. Van liefdesnest naar sterfbed, de dichter draait er zijn hand niet voor om. Een poëtische hommage aan overleden schrijvers of een bezoek aan alledaags leven en dood in verpleeghuizen: telkens wordt de lezer geconfronteerd met de kwetsbare kant van het bestaan.

Eindelijk ontwaakt tussen dood
ziekte en verval, eindelijk
doordrongen
van dit is het
meer niet
dit is het
en het is heel wat

Er gebeurt veel en ook veel niet. Het eindigt zomaar ergens gaat over de teloorgang van alle dingen, over herinnering, over ontmoeting, over verlangen. Het is de persoonlijke stem van de dichter die al deze onderwerpen met elkaar verbindt.

maar liever had ik dat hij met de kaap
van zijn tong mij van zomers zweet bevrijdde

Eric de Rooij studeerde geschiedenis en humanistiek en werkt als geestelijk begeleider in de ouderenzorg. Eerder publiceerde hij samen met Ronny Boogaart literaire wandelboeken over het Zeeland van Hans Warren en het Gooi van de Tachtigers. Naast publicaties in De Parelduiker schrijft hij interviews voor HUMAN en recensies voor Tijdschrift Geestelijke Verzorging. Met deze bundel debuteert hij als dichter.

Is Het eindigt zomaar ergens het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het eindigt zomaar ergens