Het geheim van Treurwegen

Rank 1630 Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0
Een beeldende historische roman van boekverslinder pur sang Guus Bauer
Willem Maria Treurwegen is klokslag 1900 geboren. Hij is de eerste burger van de nieuwe eeuw. Als niet van de hele wereld, dan toch zeker van de Vlaamse streek waar zijn vader loonwerker is. `Kijk eens va, zegt zijn moe. `Dat is een slimme donder, dat zie je zo. `Het zal wel, antwoordt va, `met onze naam loop je altijd een paar stappen achter op het levenspad.
Willem gaat maar een paar jaar naar school en helpt daarna va op het land. Als Antwerpen in 1914 door de Duitsers onder de voet dreigt te worden gelopen, slaan honderdduizenden op de vlucht naar het neutrale noorden. De Duitse bezetter neemt verregaande maatregelen die ook voor de grensstreek waar het gezin Treurwegen woont grote gevolgen hebben. Wanneer Willem bij de abdij een geheimzinnig pakket krijgt aangereikt, begint zijn wonderlijke tocht. 'Oorlog is slecht, maar het brengt een plattelandsjongen op plaatsen waar ik anders nooit zou zijn gekomen. En in contact met mensen die me anders niet zien staan.'
Het geheim van Treurwegen verschijnt 99 jaar na het begin van de Eerste Wereldoorlog.

'Dit spannende jongensboek vormt een mooie, levendige aanvulling op de historische feiten.' - NRC Handelsblad

'Hier geen jaartallen, geen plaatsnamen, geen heldere opeenvolging van historische feiten, maar een springerig en avontuurlijk oorlogsverhaal, geschreven vanuit Vlaams perspectief, met een opvallend montere toonzetting.' - NRC Handelsblad

'De oorlog is het decor, de bonte reis de motor van het boek.' - De Telegraaf

'Dat is ook de kracht van Guus Bauer in zijn nieuwste boek: scherpzinnig observerend kleurt hij de vergeten details van een stuk (vaderlandse) geschiedenis in.' - De Telegraaf

Signatuur
12 januari 2013