Het geroofde kookboek van Alice Urbach

In Het geroofde kookboek van Karina Urbach verliest de succesvolle joodse kookboekenauteur Alice Urbach in 1938 na de Anschluss van Oostenrijk bij Duitsland haar huis, gezin en carrière. In 1939 lukt het haar ternauwernood naar Engeland te vluchten, waar ze voor een rijke familie gaat werken. Later emigreert ze naar de vs, waar ze in de jaren veertig en vijftig naam maakt met kookworkshops en televisieshows waarin ze de Oostenrijkse keuken in Amerika introduceert.
Na de oorlog vindt ze haar eigen kookboek, de bestseller So kocht man in Wien!, terug in een boekhandel in Wenen. Op het omslag staat de naam Rudolf Rösch. Wie was deze zogenaamde meesterkok? En heeft hij überhaupt bestaan?
Karina Urbach, de kleindochter van Alice, besloot deze opmerkelijke geschiedenis te onderzoeken. In Het geroofde kookboek vertelt Karina Urbach over het bewogen leven van haar grootmoeder, de Julia Child van de Oostenrijkse keuken, en legt ze een nog onbekend hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog bloot. Voor de lezers van Roxanne van Iperen, Selma van der Perre, Dido Michielsen en Suzanna Jansen.
‘Een bijzonder boek… De auteur beschrijft de langzame onteigening van Alice Urbach – een lot dat ze deelde met veel joodse auteurs.’ – Der Spiegel ‘Een ongelooflijk spannend boek.’ – Die Tageszeitung
‘Spannend, ontroerend en leerzaam. Deze familiegeschiedenis hoort bovenaan de bestsellerlijst te staan!‘ – Hier und Heute (WDR) ‘Na tachtig jaar zijn eindelijk de rechten van het kookboek So kocht man in Wien!, dat destijds bij de meeste Oostenrijkse gezinnen op de boekenplank stond, teruggegeven aan de familie van de joodse Alice Urbach.’ – The Times

Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos