Het gezicht

Het gezicht is ons visitekaartje: dat idee heeft een lange geschiedenis. Maar in de eenentwintigste eeuw lijkt de belang stelling groter dan ooit. Selfies, plastische chirurgie en gezichtsherkennings technologie zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Waar komt die fascinatie met onze eigen beeltenis vandaan?
In Het gezicht vertelt Merlijn Schoonenboom het verhaal van het gegroeide verlangen naar zichtbaarheid. Hij neemt de lezer mee op een cultuurhistorische reis, van antieke schoonheidsidealen tot de invloed van Instagram, van achttiende-eeuwse gezichtslezers tot digitale emotion detection en van expressionistische zelfportretten tot hedendaagse discussies over boerka’s en mondkapjes.
Het gezicht is het perfecte uithangbord – maar het is ook een uithangbord dat snel verkeerd gelezen kan worden.

Is Het gezicht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het gezicht