Het gouverneurshuis

Het gouverneurshuis

Aan de hand van foto's, archieven en kunstvoorwerpen wordt de geschiedenis van de gerenoveerde residentie van de gouverneur van West-Vlaanderen geschetst. Het pand, gelegen in het centrum van Brugge op de Burg, werd opgericht op de plaats waar zich tot de 18de eeuw de residentie van de Brugse bisschoppen bevond, naast de verdwenen Sint-Donaaskathedraal.

Tijdens het napoleontische Frankrijk werd het paleis de ambtwoning van de prefect van het Leiedepartement, die in Brugge zetelde. Het gebouw werd in classicistische empirestijl verbouwd en rijkelijk gestoffeerd om er in 1810 het keizerlijke echtpaar Napoleon en Marie Louise te ontvangen.

Dit boek vertelt het verhaal van de bewoners en de bezoekers van het pand (van Napoleon Bonaparte en Churchill tot Prins William en Kate Middleton) en laat je aan de hand van de opmerkelijkste kunstobjecten kennismaken met deze verborgen parel in de Brugse binnenstad.

Kunst & Cultuur
Lannoo