Het krasse breindieet

We worden tegenwoordig ouder dan ooit. Maar wat is dat waard als we niet onze kwaliteit van denken kunnen behouden? Goed nieuws: met het juiste dieet kun je je kans op alzheimer en geheugenverlies verkleinen en je brein langer gezond houden. Harvard-geneticus en voedingsexpert Preston Estep komt met een baanbrekend nieuw wetenschappelijk perspectief op eten en het ouder wordende brein. Voor het prestigieuze Personal Genome Project (PGP) bestudeerde hij de gewoonten en voedingspatronen van mensen uit verschillende landen en culturen. Wat blijkt: als je boven de veertig bent, heeft je brein andere behoeften dan toen je jonger was. Veel populaire diëten en voedingsadviezen zijn afkomstig uit de sportwereld en zijn bedoeld voor een jonge doelgroep. Esteps onderzoek resulteert in voedingsadviezen die vaak lijnrecht tegen die populaire diëten ingaan. In plaats van volkoren, biologisch of rauw voedsel, blijken op latere leeftijd bijvoorbeeld bewerkte granen juist gezond voor je. En de immens populaire antioxidanten kun je na je veertigste beter vermijden, vanwege het hoge ijzergehalte. En het allerleukste: een glas alcohol per dag blijkt nog steeds uitstekend!

In Het krasse breindieet legt Estep uit hoe je je brein na je veertigste in topconditie houdt en zo de kans op dementie, parkinson en andere vormen van hersenafbraak verkleint. Daarnaast geeft hij praktische tips voor het onderhouden van je brein en voegt hij tientallen makkelijke (en lekkere) recepten toe om je op weg te helpen.

Recensies (6)

Meer recensies

Is Het krasse breindieet het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het krasse breindieet