Het laatste sacrament

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Thrillers & Spanning   Topics 0
In de zomer van 1944 voeren Griekse verzetsstrijders een hevige strijd tegen de Duitse bezetters in de heuvels van Epiros. Tijdens een van de schermutselingen vat de plaatselijke kerk vlam en met de kerk dreigt ook het mysterieuze kunstwerk verloren te gaan dat zich erbinnen bevindt. Verscheidene mensen komen om in een poging de afbeelding van de Heilige Moeder van Katarini te redden, maar tevergeefs. De icoon, die volgens de overlevering de helende krachten van Jezus Christus zou bezitten, wordt niet meer teruggevonden. Maar ruim vijftig jaar later duikt het kunstwerk weer op... In New York krijgt conservator Matthew Spear de opdracht de jonge erfgename Ana Kessler te helpen bij de verkoop van een mysterieuze Byzantijnse icoon. Ana heeft de Heilige Moeder van Katarini geërfd van haar grootvader. Maar niet alleen het Metropolitan Museum of Art - waarbij Matthew in dienst is - wil in het bezit komen van het unieke kunstwerk. Ook de Grieks orthodoze kerk claimt het verdwenen kunstwerk en de Russische maffie ontwikkelt eveneens plannen om de icoon te bemachtigen. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de strijd om de icoon in New York een apotheose vormt van een proces dat meer dan vijftig jaar geleden in Griekenland in gang werd gezet.
A.W. Bruna Uitgevers B.V.