Het laatste schaakspel

Het laatste schaakspel

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
Auschwitz, mei 1945. Maria is drie maanden geleden ontsnapt uit het kamp en speelt nu het laatste schaakspel tegen haar allergrootste vijand.

Warschau, mei 1941. Wanneer Maria, lid van het Poolse ondergrondse verzet en een fervent schaker, door de Gestapo wordt opgepakt, gebeurt het onwerkelijke. Haar familie wordt de dood in gestuurd, maar zij wordt gespaard. De sadistische hoofdbewaker Fritzsch ontdekt dat ze goed kan schaken en gebruikt haar als tegenspeler om de andere kampbewakers te vermaken. En als hij er genoeg van heeft, zal hij haar vermoorden.

Vier slopende jaren speelt Maria letterlijk voor haar leven. Haar strategie is simpel: leven, vechten en overleven. Door de onberekenbare Fritzsch uit te dagen voor het oog van zijn superieuren, wil Maria zijn ondergang teweegbrengen. Alleen dan heeft ze een kans om te overleven en een kans op gerechtigheid…

Luitingh Sijthoff
22 maart 2022