Het leven van Anne Frank, de grafische biografie

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De Joodse tiener Anne Frank is de schrijfster van het meest gelezen dagboek uit de Tweede Wereldoorlog: Het Achterhuis. Het Amerikaanse auteursduo Sid Jacobson en Ernie Colon heeft, in samenwerking met deskundigen van de Anne Frank Stichting, deze eerste geautoriseerde grafische biografie over haar geschreven en getekend: een – zowel in historisch als in verhalend opzicht – unieke uitgave.

De grafische biografie begint met het leven van de ouders van Anne – Otto en Edith – en met de eerste jaren van de zusjes Margot en Anne in Frankfurt. Daarna komen de opkomst van nazi-Duitsland, de emigratie van het gezin Frank naar Amsterdam, de Duitse inval in ons land en de bezettingsjaren uitgebreid aan bod. Er wordt een intiem portret geschetst van de onderduik, het dagelijks leven en de verhoudingen in het achterhuis, Annes volwassenwording en haar groeiende passie voor het schrijven. Maar ook worden het verraad en de deportatie verbeeld en de laatste maanden – tot en met Annes tragische dood in het concentratiekamp Bergen-Belsen.
Illustraties
E. Colón