Het lichaam

Giovanni Dalmati, een zestigjarige advocaat, en zijn vrouw Serena wonen in de chique Romeinse wijk Prati. Een hartaanval, waar hij van aan het herstellen is, doet hem zijn kwetsbaarheid beseffen.
Zijn jongere broer Andrea, journalist en vertaler zonder ambities, heeft een relatie met Ilaria: een alleenstaande moeder van in de veertig met een natuurlijke en fatale charme. Giovanni zal, aangetrokken door haar schoonheid, verwikkeld raken in een obsessieve affaire waarvoor hij zijn perfecte wereld op z’n kop zet.

In deze roman die voornamelijk uit dialogen bestaat schildert Montefoschi een schitterend beeld van Rome en wordt op fraaie wijze de Italiaanse liberale en intellectuele bourgeoisie haarscherp uitgetekend.

Giorgio Montefoschi (Rome, 1946) is een van de meest gerespecteerde en geliefde hedendaagse Italiaanse schrijvers. Zijn boeken worden veelal lovend gerecenseerd. Met La casa del padre won hij in 1994 de Stregaprijs.

IJzer
30 april 2021