Het lied van Den Haag

Rank 6444 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

'Er zijn zoveel liedjes over Amsterdam. Den Haag wordt nooit bezongen of dat soms kan", verzucht Ome Karel in zijn lied 'Ik woon zo graag in Den Haag' Ten opzichte van Amsterdam en Rotterdam namen de liedjes over Den Haag - of in Haags accent gezongen - inderdaad lange tijd een bescheiden positie in. Maar onverwacht verandert dat begin jaren tachtig. Een artiest met de onwaarschijnlijke naam Harry Klorkestein geeft Den Haag een nieuw volkslied: 'O, o, Den Haag' . Het wordt inmiddels tot ver buiten de residentie luid meegezongen en is bekender dan het officiële Haagse stedelied. In 'Het lied van Den Haag' staan de vaak prachtige verhalen achter al die liedjes en de uitvoerenden. Van oprecht Hagenezen als Dikkie Schilderswijk en Kobus Kattenburg, via het Haagse superduo Jacobse en Van Es tot de chiquere evenknieën als Paul van Vliet en de Haagsche Kringen van Hans Steijger. Van volkse types als Henk en Theo Mansveld tot sociaal-cultureel chroniquer Cor Gout: ze hebben allemaal iets met Den Haag. "O .o. Den Haag, ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees zou zijn.'

Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
01 januari 2006