Het Nederlandse Horloge

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Tadeusz Sobolewicz is geboren op 25 maart 1923 in Poznań. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, was hij leerling op het gymnasium van I. Paderewski in Poznań. Tevens was hij padvinder.
Tijdens de bezetting was hij contactpersoon van de districtscommandant van ZWZ, de ondergrondse verzetsorganisatie in Tarnów en daarna in Częstochowa, waar hij op 1 september 1941 gearresteerd werd.
Hij werd gevangen gehouden in: Zawodzie, KL Auschwitz, KL Buchenwald, Leipzig, Mülsen, Flossenburg en Regensburg.
De kampwerkelijkheid, gezien door zijn ogen is een schokkend verslag van honger, angst, ziektes en pijn, met daarnaast "normale" en geraffineerde martelingen, executies en moorden in gaskamers. Het boek vertelt over het balanceren op de smalle grens tussen leven en dood, hoop en wanhoop. Het is een verslag van de strijd om de waardigheid te bewaren en te overleven.

Recensies

De man die zeven kampen overleefde

door: ManoeSnellens 1 like
Een waargebeurd verhaal als dit ga ik niet beoordelen op zinsbouw, woordgebruik, of de verhaallijn goed of pakkend genoeg is. Dat kan ik niet en dat wil ik niet. Het is verschrikkelijk dat de holocaust is gebeurd en verhalen als deze van Tadeusz zijn nodig om gebeurtenissen als deze nooit te...