Het officiële Ajax jaarboek | 2018-2019

Het officiële Ajax jaarboek | 2018-2019

2018-2019
Het Ajax-seizoen 2018-2019 was één van de allermooiste in de clubhistorie. Met PSV vocht Ajax een fascinerend kampioensduel uit. Daarin werd, na een adembenemende inhaalrace, de 34ste landstitel behaald.
Het winnen van de KNVB ­Beker betekende bovendien dat Ajax voor de achtste keer de dubbel veroverde.
Een lange en indrukwekkende mars door Europa eindigde op de drempel van de Champions League-finale. Ajax elimineerde onderweg onder meer bekerhouder Real Madrid en titelgegadigde Juventus, met specta­culair aanvallend voetbal waarmee de harten van de liefhebbers overal in Europa werden veroverd.
De uitschakeling op het nippertje door Tottenham Hotspur in de eigen Johan Cruijff ArenA was dramatisch, maar het sportieve leed werd al snel ver­dreven door de vreugde over een seizoen vol spelplezier, prachtig voetbal en heel veel goals.
Na vier seizoenen zonder triomfen, pakte Ajax in 2018-2019 niet alleen de schoonheidsprijzen, maar ook echt zilverwerk. Met een sterke mix van talent en ervaring toonde Ajax zich frivool en strijdlustig. Dit elftal, boorde­vol passie, was een genot om naar te kijken.
1959-1964
Het historisch deel in dit Jaarboek laat in woord en beeld de periode 1959-1964 zien. Dit tijdperk begint met een nieuwe landstitel en massa's doelpunten van de broers Henk en Cees Groot.
Halverwege de jaren '60 zakt Ajax steeds verder weg. Dat maakt aan het einde van 1964 de weg vrij voor trainer Rinus Michels, die het semi-­profvoetbal­ snel zal vervangen door serieus profvoetbal. Hij zal de steun krijgen van Johan Cruijff, het wonderkind dat bij de junioren dan al jarenlang zijn unieke talent heeft laten zien. Ajax hoeft niet te wanhopen!
Lifestyle & Vrije tijd
Kick Uitgevers BV