Het pluchevirus

‘Het is me menens. Ik vertrek uit de politiek en kom niet na een paar jaar weer tevoorschijn om een burgemeestersketting om te hangen.’ Dit schreef Femke Halsema in 2016 in haar openhartige boek Pluche.

Twee jaar later is Halsema burgemeester van Amsterdam. Daarna slaat bij haar ook al snel het virus toe dat menige machthebber tot opmerkelijk gedrag brengt. Macht blijkt geïnfecteerd door een virus dat zich nestelt in het pluche waarop de machthebber zit.

Dit pluchevirus ondermijnt een gezonde moraal. De voorbeelden liggen voor het oprapen. Zodra het pluche lonkt of de machthebber erop zit verandert gaandeweg het gedrag. De een wordt zelfgenoegzaam, overmoedig of hypocriet. De ander glijdt af naar leugenachtigheid, machtsmisbruik of corruptie. Tussen deze uitersten ligt een scala aan andere kenmerken en ontsporingen.

Dit boek beschrijft opmerkelijke zaken in en rond het Amsterdamse stadhuis en de burgemeesterlijke ambtswoning. Een verhaal over poseergedrag, huichelarij, bedenkelijke privileges, fiscale trucs, verdwenen documenten, gedienstige ambtenaren, een gemanipuleerde WOZ-waarde en een lokale pers die zicht ontpopt tot Her Mistress Voice.

Macht werkt bederfelijk op de moraal. Macht corrumpeert. Het Pluchevirus is niet alleen een waarschuwing, maar vooral ook een spraakmakend boek over de rafelranden van de macht.

Auteur Geert Dales, oud-wethouder van Amsterdam, voormalig burgemeester van Leeuwarden en dus ooit zelf een pluche-zitter, beschrijft de verleidingen van de macht en de ontsporingen.

Is Het pluchevirus het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het pluchevirus