Het Rusland van Poetin

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Analyse van het Rusland van Poetin en de Russische identiteit in een moderne wereld

Hoe kon Rusland na de politieke chaos en economische ondergang van eind jaren negentig weer herrijzen als een grote speler op het wereldtoneel? Vult Rusland het vacuüm dat is ontstaan vanwege de interne problemen van het Westen en de tweestrijd van de VS over hun rol als wereldleider? Of is Poetin simpelweg een briljante strateeg?

In Het Rusland van Poetin onderzoekt Angela Stent, expert op het gebied van internationale betrekkingen, het complexe verleden van Rusland en hoe dit Poetin en de Russische identiteit in de moderne wereld heeft beïnvloed. Hiervoor gaat ze dieper in op de belangrijkste banden die Rusland heeft met landen als de VS, China en Oekraïne en organisaties als de NAVO. Ze schetst een gedetailleerd beeld van de positie die Russen zichzelf en hun land toebedelen in het tijdperk na de Koude Oorlog en biedt een verhelderend perspectief op de huidige Amerikaans-Russische verstandhouding, waarbij Poetin meer en meer de boventoon lijkt te gaan voeren. De auteur bekijkt het huidige globale politieke klimaat vanuit Russisch perspectief. De focus ligt daarbij niet alleen op Poetin maar ook op het Russische individu en hoe de Russische identiteit zich manifesteert.

Angela Stent is hoogleraar Bestuurskunde en hoofd van de faculteit voor Euraziatische, Russische en Oost-Europese Studies van Georgetown University. In 2014 won ze de Douglas Dillion Award voor haar boek The Limits of Partnership: US-Russian Relations in the Twenty-First Century.

Geschiedenis & Politiek
Literaire non-fictie algemeen
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Spectrum
02 april 2019
04 april 2019

Hoe de strateeg Poetin Rusland weer op de kaart zette

door: Dick Van der Veen

In Het Rusland van Poetin maakt Angela Stent ons vertrouwd met de denkbeelden van de Russische president. Verklaart hoe hij er in slaagde om het land weer aanzien te geven en terug te brengen op het mondiale podium. Het boek is het resultaat van jarenlange studie, van intensieve bevraging van...

Reacties op: Het Rusland van Poetin