Het verdrongen verhaal van een Vlaamse Waal

'De wereld buiten onze muren evolueert traag van zwart-wit naar kleur op het televisiescherm in de refter. Vaak wil ik niet weten wat er aan de hand is. Het nieuws is altijd slecht. Voor televisiemakers is slecht nieuws goed nieuws, en goed nieuws slecht nieuws. Jonge mensen lopen op straat met spandoeken waarop in grote letters ‘Walen buiten’ geschreven staat. En ondanks het onloochenbare feit dat ik in Vlaanderen ben geboren, beschouwen de leerlingen me als een indringer. Een buitenlander.'

Sil is een kind van 'Verwaalste' Vlamingen die, zoals zovele andere Vlamingen, jaren geleden emigreerden naar Wallonië. Op zoek naar een beter leven vluchtten hij en zijn familie uit de Vlaamse goot naar de ‘beloofde Waalse koolmijn’. Maar een voor een sluiten de mijnen…
Naast de teloorgang van de familie, die zich stap voor stap manifesteert, is er nog Sils onmogelijke, maar allesoverheersende verliefdheid voor de Vlaamse Nele.

Bruggeling John Vandekerckhove (°1953) bracht als schrijver al twee jeugdboeken uit: 'Sporen in het zand' en 'Spoorloos onder het zand'. Deze avonturenromans verhalen over het nomadenvolk de Toeareg uit de Ténéréwoestijn, een gebied in de zuidelijke Sahara. Maar Vandekerckhove is meer dan enkel auteur: hij studeerde plastische en audiovisuele kunsten, en hield er als documentairemaker een indrukwekkend palmares op na. Zo werkte hij gedurende zo’n tien jaar voor kwaliteitszenders als de Britse BBC en de Amerikaanse NBC. Ook was hij docent en vakhoofd Documentaire aan het RITCS, de Erasmushogeschool te Brussel. Als deskundige en adviseur voor documentairefilm was hij verder verbonden aan het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Vandekerckhoves stem als documentairemaker weerspiegelt zich in zijn literaire werken, die feiten en fictie met elkaar verweven. Zijn boeken snijden actuele problematieken aan op een onderhoudende toon die herkenbaarheid en zakelijkheid perfect weet te verenigen.

Recensies (1)

Is Het verdrongen verhaal van een Vlaamse Waal het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het verdrongen verhaal van een Vlaamse Waal