Het verhaal van een klimaatondernemer

Ondernemer, innovator, inspirator. Marjan Minnesma, medeoprichter van Urgenda, is het allemaal. Niet belerend, maar stimulerend.
Optimistisch, nuchter, bevlogen, energiek. Met een stel jonge ondernemers voerde ze de eerste in serie geproduceerde elektrische auto's in en verkocht die aan grote steden. Ze brak de markt voor zonnepanelen open door 50.000 stuks uit China te importeren, zonder subsidie. Zo daalde de prijs voor een compleet zonnedak met eenderde. En, een wereldwijd unicum: via een rechtszaak wist ze de Staat te dwingen tot het voeren van een strenger klimaatbeleid.
Wonen, vervoer, voedsel, energie: met de 'Dag van de Duurzaamheid', de 'Climate Miles' naar Parijs, klimaatneutrale woningen, de'Sustainable Fashion Week', het 'Low Car Diet' en vele andere initiatieven stond Minnesma met Urgenda aan de wieg van allerlei vernieuwingen in Nederland. Zo, met enthousiasme en actie, probeert ze al jaren niet alleen in woord, maar
ook in daad ons klimaatprobleem te verkleinen.
Sinds kort lijken politiek en bedrijfsleven om. Nederland verduurzaamt. Maar het gaat nog niet snel genoeg. Omschakelen op korte termijn is noodzakelijk en levert ons bovendien veel voordelen op.
In dit boek vertelt Minnesma haar bijzondere verhaal. En passant legt ze op even aanstekelijke als onderhoudende wijze uit waarom we juist nu moeten versnellen: 'Wie anno 2017 nog ontkent dat de aarde opwarmt, kan evengoed
volhouden dat de aarde plat is. We hebben een klimaatprobleem. Maar dat kunnen we oplossen, als we het écht willen. Het wordt tijd voor een andere economie.'

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Balans
01 augustus 2017
28 augustus 2021

Reacties op: Het verhaal van een klimaatondernemer