Het verre veld

Rank 3812 Gelezen 53 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 148 Favoriet 6 Recensies 11
Literatuur & Romans Artikelen 6 Top25's 3   Topics 0

Madhuri Vijay beschrijft op prachtige wijze de zoektocht van een jonge vrouw naar een verloren figuur uit haar kindertijd
Na haar moeders dood reist Shalini, een bevoorrechte en rusteloze jonge vrouw uit Bangalore, naar een afgelegen Himalaya-dorp in Kasjmir, de woelige noordelijke regio van India. Ze gelooft dat het verlies van haar moeder verband houdt met de verdwijning van Bashir Ahmed tien jaar geleden, een charmante kasjmierverkoper die vroeger regelmatig haar ouderlijk huis bezocht. Maar Bashir Ahmed blijkt niet gemakkelijk te vinden en tijdens haar reis wordt Shalini geconfronteerd met de politieke onrust in Kasjmir, en de consequenties daarvan voor de plaatselijke bevolking en de familie die haar in huis neemt. Wanneer het leven in het dorp steeds meer beladen wordt en oude conflicten dreigen uit te barsten in geweld, voelt Shalini zich gedwongen keuzes te maken. Keuzes die gevaarlijke gevolgen hebben voor de mensen van wie ze juist is gaan houden.
In Het verre veld verweeft Madhuri Vijay op meesterlijke wijze de Indiase politiek in meeslepend proza over verdriet, schuld en de grenzen van mededogen.
De pers over Het verre veld

‘Meeslepend. Vijay’s vermogen om verhalen te vertellen is zo subtiel dat het gemakkelijk is om de manier waarop ze heimelijk haar verhaal opbouwt over het hoofd te zien. Ze wisselt verschillende tijden moeiteloos af en jongleert met een overvloed aan aangrijpende personages. Shalini’s levendige moeder steelt de show, de koningin van de wispelturigheid.’ New York Times Book Review
‘Vijay onderzoekt grote thema’s – tribalisme, despotisme, verraad, dood, wederopstanding – in voortreffelijk en direct proza, en met oprecht gevoel maar zonder sentimentaliteit.’ The New Yorker
‘Vijay is een moeiteloos zelfverzekerd proza-auteur. Het verre veld werpt licht op de vervolgingen in Kashmir, maar het gaat in de kern over de onbuigzame klassenwetten die in heel India gelden.’ The Wall Street Journal

Populaire fiction algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
07 april 2020
10 april 2020

Nicole van der Elst Hebban Recensent

Persoonlijke zoektocht in politieke brandhaard

door: Nicole van der Elst 1 like

Shalini is begin twintig als haar moeder overlijdt. Terugkijkend op haar jeugd in Bangalore probeert ze vat te krijgen op deze ongrijpbare vrouw, die soms ironisch en snoeihard oordeelde over de mensen in haar omgeving. Haar moeder bloeide alleen op als kledingverkoper Bashmir Ahmed langskwam. Zich...

Reacties op: Het verre veld