Het wachtwoord is moed

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Thrillers & Spanning   Topics 0

Dit is het verbazingwekkende verhaal van Charles Coward, een sergeant-majoor uit het Britse leger, die reeds vóór Duinkerken in Duitse krijgsgevangenschap geraakte en tijdens die gevangenschap een van de grootste amateurspionnen en saboteurs uit de Tweede Wereldoorlog werd. Niet direct een boek voor mensen met zwakke zenuwen, want ondanks het feit, dat Charles Coward nooit zijn Londense humor verloor, kende hij in zijn privé-oorlog tegen de Duitsers geen genade. Hij doodde als hij moest doden, vervoerde wapens en dynamiet voor de Poolse verzetsstrijders, handelde in lijken en smokkelde zichzelf in het meest beruchte vernietigingskamp in Auschwitz, van waaruit hij ongeveer vierhonderd slachtoffers liet ontsnappen. Zijn getuigenissen leidden er toe, dat ruim tweeduizend overlevenden uit Auschwitz schadevergoeding konden ontvangen van hun vroegere onderdrukkers. Een van de meest dramatische verhalen over de Tweede Wereldoorlog en over moed en vastberadenheid, die er ooit zijn geschreven.

A. Stam
Illustraties
Charles Burki
Omega Media Publishers B.V.
16 juni 2020