Het wit en het purper

Gelezen 51 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 88 Favoriet 2 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

In ‘Het wit en het purper’ beschrijft Willemijn van Dijk in krachtig proza het leven van een vrijgelatene in het Rome van de eerste eeuw na Christus, voor de lezers van Jan van Aken en Hilary Mantel. Willemijn van Dijk schreef eerder ‘Via Roma. De geschiedenis van Rome in 50 straten’ en ‘De opvolger’.

Pallas belandt op jonge leeftijd als slaaf in Rome, en na jarenlange dienst bij een rijke weduwe krijgt hij zijn vrijheid. Zijn ster stijgt tot ongekende hoogte en uiteindelijk vindt hij zijn weg naar het hof van regerend keizer Claudius. De vindingrijke Pallas ziet kans om door te dringen tot de kleine kring van adviseurs van de keizer. Zijn besluit om het gevaarlijke spel van hoge politiek aan het Julisch-Claudische hof te spelen maakt de weg naar de top van de macht vrij, maar tegen welke prijs? ‘Het wit en het purper’ is het verhaal van een van de voornaamste vrijgelatenen, die onbedoeld aan de wieg stond van het beruchte regime van keizer Nero – en daarmee van de ondergang van de dynastie.

Willemijn van Dijk (1984) is oudhistoricus en schrijver. Haar werk is vertaald in het Engels, Duits en Koreaans. In 2017 verscheen van haar hand ‘De opvolger’, een literaire biografie van keizer Tiberius.

Ambo|Anthos
12 april 2019
19 april 2019

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Macht corrumpeert!

door: Angèle van Baalen 1 reactie 1 like

Oudhistoricus Willemijn van Dijk (1984) is een getalenteerd schrijver. Van haar hand verschenen Via Roma, De geschiedenis van Rome in 50 straten en De opvolger (over keizer Tiberius), vertaald naar het Engels, Duits en Koreaans. In april 2019 zag haar debuutroman Het wit en het purper het licht,...

Reacties op: Het wit en het purper