De Italiaanse prinses

De Italiaanse prinses

Rank 2323 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
De Italiaanse prinses van Willemijn van Dijk is het verhaal van het verzwegen leven van prinses Marianne van Oranje-Nassau. Prinses Marianne van Oranje-Nassau (1810-1883), de enige dochter van koning Willem I, is veruit de minst bekende prinses van het Nederlandse Koningshuis. Ze trouwt op achttienjarige leeftijd met haar volle neef Albrecht, maar het huwelijk is diep ongelukkig. Ze vlucht en ontpopt zich als vrijzinnige kunstverzamelaar, componist en reiziger. Als ontdekt wordt dat ze een affaire heeft met haar koetsier, barst de bom. Na vele omzwervingen betrekt ze Villa Celimontana in Rome, die ze omtovert tot een vrijplaats voor Nederlandse kunstenaars en een culturele salon voor de hogere kringen. In die zonovergoten schaduwwereld besluit ze dat ze haar grootste geheim niet langer kan en wil bewaren. In De Italiaanse prinses gaat Willemijn van Dijk op zoek naar het vergeten leven van deze onbekende prinses. Tegen de achtergrond van een snel veranderend Europa vocht prinses Marianne heldhaftig voor haar eigen revolutionaire idealen. Willmijn van Dijk beschrijft het onconventionele leven van deze prinses prachtig in De Italiaanse prinses. +

Geschiedenis & Politiek
Koningshuizen