Het wonder van Iowa

Het wonder van Iowa

Rank 3407 Gelezen 13 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 0
Als reisjournalist Bas van Oort aan zijn 5000 kilometer lange fietstocht van Washington DC naar Seattle begint, gloort een maandenlange droomreis door een overweldigend land. De realiteit pakt, uiteraard, anders uit. Door lekke banden, gebroken spaken, hongerklopaanvallen en een zonnesteek moeten Bas en zijn reisgenoot Lowie bijna dagelijks improviseren. In Pittsburgh, na een week fietsen, besluiten ze om 12 kilo bagage per post vooruit te sturen. In Ohio huren ze na urenlang twijfelen een auto om de opgelopen achterstand goed te maken; ze zijn dan krap tien dagen onderweg.

Zo ploeteren ze Amerika door.
Ondanks alles blijven de twee volhouden, met geregeld hulp uit onverwachte hoek. Ze slapen bij mensen thuis of stappen in voor een lift. Er ontstaan kortstondige maar intensieve vriendschappen, enkel en alleen omdat zij op avontuur zijn en de Amerikanen dat prachtig vinden.
In Het wonder van Iowa schetst Van Oort aan de hand van zijn ontmoetingen onderweg een verrassend positief beeld van een land dat de laatste jaren zo vaak negatief in het nieuws is geweest. Het is een verhaal over gastvrijheid en optimisme, iets wat in deze tijd voor Amerikanen verre van vanzelfsprekend lijkt.

Bas van Oort (1987) is reisjournalist, schrijver en fotograaf. Reisreportages van zijn hand verschenen in onder meer De Standaard, National Geographic Traveler, De Morgen en Het Parool. Het wonder van Iowa is zijn debuut.
Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen