Hoera! De democratie is niet perfect

Hoera! De democratie is niet perfect

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0

Het wordt zo vaak herhaald dat bijna iedereen het gelooft: onze democratie bevindt zich in een diepe crisis. Ze is chronisch vermoeid, werkt veel te traag en lijdt aan verkiezingskoorts. Daarom wordt er driftig gezocht naar alternatieven, zoals deliberatie en loting als vervanging van of aanvulling op de aloude verkiezingen. Schrijver David Van Reybrouck noemt verkiezingen zelfs 'verziekingen'. En hij krijgt daarvoor applaus op vele banken.

Niet van journalist Joël De Ceulaer, die zich de afgelopen jaren steeds harder begon te ergeren aan dat crisisgevoel. De échte crisis van de democratie, schrijft hij in Hoera! De democratie is niet perfect, is misschien dat zoveel intellectuelen er niet meer in geloven. Misschien moeten we eens leren dat de democratie nu eenmaal niet perfect is, maar fundamentele gebreken vertoont. Wie daarvan doordrongen is, zal niet voortdurend moord en brand schreeuwen, maar kan weer hoopvol naar de toekomst kijken.

Mens & Maatschappij
Lannoo