Hondenkop

Na een verblijf van zeven jaar in Amsterdam keert de jonge kunstschilder Asger terug naar Denemarken omdat zijn oma Bjørk op sterven ligt. De familie is versnipperd geraakt, sommige familieleden zijn vertrokken, andere zijn gestorven. Oma overleeft op de blikjes frisse lucht uit Bergen (althans dat denkt ze) die haar wekelijks worden toegestuurd. Ze is de verhalenverteller van de familie. Gedurende zijn jeugd heeft Asger ademloos de familieverhalen opgezogen en nu is het tijd de losse einden tot een geheel te weven. De familiegeschiedenis neemt ons mee naar de jaren dertig en veertig. Asgers grootvader overleeft een concentratiekamp en keert terug naar oma Bjørk in Oslo. Opa Askild is een alcoholist, een charlatan en een kubistisch schilder. Zijn zoon Niels, Asgers vader, brengt het grootste deel van zijn jeugd door onder het aanrecht, in het gezelschap van een legioen fantasiewezens. In de schaduwen van het verhaal houdt zich Hondenkop op, een gruwelwezen dat aan het eind een gezicht zal krijgen. Een explosieve, hilarische en diepgravende familieroman. Hondenkop heeft een razend tempo en is zowel poëtisch als aards. Ik hoop dat deze auteur nog lang blaft! - Ekstra Bladet Terwijl ik het las moest ik mezelf knijpen om te zien of ik niet droomde. Was het echt zo goed? Het antwoord is ja. - Weekendavisen Een kanon van een roman! - Information

Recensies (1)

Is Hondenkop het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hondenkop