Hop

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1321 – nu 700 jaar geleden! – werd in Nederland voor het eerst bier gebrouwen met hop, een innovatie. Door de toevoeging van hop werd het bier langer houdbaar en kon het op grotere afstand worden verhandeld. Een revolutie was ontketend. Bierbrouwen werd een ambacht en de bedrijfsproductie schoot omhoog, van enkele tientallen tot een paar duizend liter bier per week. Het waren de beginjaren van de Nederlandse bierindustrie, die van de veertiende tot de zestiende eeuw een grote bloeitijd doormaakte. Bier, hop en technische kennis werden geëxporteerd naar België, Frankrijk, Duitsland en Engeland. De hoeveelheden bier die toen werden geproduceerd, zouden pas tegen de twintigste eeuw worden geëvenaard. Hop neemt u mee terug naar deze gouden tijden in de late Middeleeuwen. We oogsten het graan, plukken de hop en laten dit door brouwers en brouwsters omtoveren tot het schuimende bier dat eeuwenlang de volksdrank bij uitstek is geweest.

Leendert Alberts is historicus en promoveerde aan de Universiteit Leiden op de middeleeuwse bierindustrie van Amersfoort. Hij doceert geschiedenis aan de Hogeschool Utrecht en is docent bij Stichting Bieropleidingen Nederland (StiBON).

Literaire non-fictie algemeen
Prometheus