Hormonen onder controle

Rank 7980 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
Waarom zijn hormonen altijd een beetje uit balans? Wat heeft testosteron met cholesterol te maken? Is die te traag werkende schildklier een verklaring voor overgewicht? Wat zegt de wetenschap over luie bijnieren? En waarom is osteoporose meestal een hormonale aandoening? Dat lees je in Hormonen onder controle, een boek dat over veel meer gaat dan over bronstige pubers of overbelichte man-vrouwverschillen.

Dit boek gidst je door een wirwar aan hormonen en wat ze betekenen. Want hormonen doen veel meer dan je denkt. Ze beïnvloeden je hele lichaam en geest. Topdokter Guy T'Sjoen vertelt over hoe we in elkaar zitten, maar ook over de ziekten van deze tijd, zoals diabetes of obesitas, en hoe we ertegen kunnen vechten. Je komt te weten waarom endocrinologen willen dat je je af en toe eens niet insmeert tegen de zon, waarom onnodig hormonale supplementen nemen gevaarlijk is en waarom dieetboeken bijna altijd een meerwaarde bieden.

Net als in zijn vorige werk Onder de gordel schetst Guy T'Sjoen complexloos en zonder taboes het wel en wee van je hormonenhuishouding. Zodat niemand ooit nog ongefundeerd moet zeggen: 'Ik heb weer last van mijn hormonen.'

Topdokter Guy T'Sjoen is diensthoofd Endocrinologie in UZ Gent en hoogleraar aan de UGent. Hij heeft als missie het doorbreken van medische seksuele taboes en het doorprikken van de pseudowetenschap, zeker als het over hormonen gaat.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen