Ik heb niet eens ja gezegd

Waargebeurd en een onvoorstelbaar drama  Carla schreef het rauwe verhaal van haar uit Iran gevluchte vriendin Nahid Akhondi (1967). Twee jaar zat zij bij haar aan tafel en deelde haar hartverscheurende niet-te-bevatten ervaringen.  1981 Bastam, Noord Iran;  De sjah is verdreven en Golfoorlogen dreigen. Haar moeder dwingt de 14-jarige rebelse en temperamentvolle Nahid tot een huwelijk met een 23 jaar oudere man. Nahid verzet zich tot het uiterste. Tevergeefs. Zo begint een leven van voortdurende verkrachtingen en mishandelingen. Haar lievelingsbroers sneuvelen. Na een ongeluk en bloedtest komt uit dat Nahids derde kind niet van haar echtgenoot is. Een steniging dreigt.  Een bloedstollende vlucht uit Iran met hulp van mensensmokkelaars volgt. Het noodgedwongen achterlaten van haar oudste kinderen verscheurt haar. Taboedoorbrekend vertelt Nahid over de werkelijkheid van de strenge islamitische wetten, over de (schaamte)cultuur, seks en drugs en al het andere dat achter doeken verborgen moest blijven.

Is Ik heb niet eens ja gezegd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ik heb niet eens ja gezegd