Ik heb niet eens ja gezegd - Nahid ontvluchtte Iran, waar steniging haar wachtte

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Waargebeurd en een onvoorstelbaar drama  Carla schreef het rauwe verhaal van haar uit Iran gevluchte vriendin Nahid Akhondi (1967). Twee jaar zat zij bij haar aan tafel en deelde haar hartverscheurende niet-te-bevatten ervaringen.  1981 Bastam, Noord Iran;  De sjah is verdreven en Golfoorlogen dreigen. Haar moeder dwingt de 14-jarige rebelse en temperamentvolle Nahid tot een huwelijk met een 23 jaar oudere man. Nahid verzet zich tot het uiterste. Tevergeefs. Zo begint een leven van voortdurende verkrachtingen en mishandelingen. Haar lievelingsbroers sneuvelen. Na een ongeluk en bloedtest komt uit dat Nahids derde kind niet van haar echtgenoot is. Een steniging dreigt.  Een bloedstollende vlucht uit Iran met hulp van mensensmokkelaars volgt. Het noodgedwongen achterlaten van haar oudste kinderen verscheurt haar. Taboedoorbrekend vertelt Nahid over de werkelijkheid van de strenge islamitische wetten, over de (schaamte)cultuur, seks en drugs en al het andere dat achter doeken verborgen moest blijven.
Boekscout VOF
16 augustus 2019