Ilias

NRC:

Ilias

Rank 2566 Gelezen 81 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 38 Favoriet 5 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 3 Spots 7   Topics 0

Dwarsligger 657 is de Ilias van Homeros.

Het blijft een wonder: het eerste boek van de westerse literatuur, de Ilias uit de achtste eeuw voor Christus, is misschien ook het beste wat ooit geschreven is. Het grote epos over de gruwelen van de oorlog, eerzucht en wraak, maar ook over liefde en vriendschap, is tot in onze tijd ongelooflijk invloedrijk gebleven.

Het beleg van Troje sleept zich al vele jaren voort en het ziet er niet naar uit dat de Grieken dicht bij een overwinning zijn. Hun grootste held Achilleus heeft zich na een ruzie met legerleider Agamemnon teruggetrokken uit de oorlog. Pas als zijn geliefde Patroklos is gesneuveld (in de wapenrusting van Achilleus), werpt hij zich weer in de strijd, om hem te wreken. In een tweegevecht doodt hij de Trojaanse leider Hektor, waarna hij het lijk achter zijn wagen naar het Griekse kamp sleept. De vele beroemde passages, zoals het afscheid van Hektor en Andromache, de dood van Patroklos, de smeekbede van koning Priamos om het lijk van zijn zoon Hektor, de beschrijving van het schild van Achilleus, en de ruziënde goden, zijn te lezen in de sprankelende vertaling van Imme Dros.

‘Ik ben er van begin tot eind enthousiast over. Dit is een vlotte en frisse vertaling.’ ***** NRC Handelsblad

‘Imme Dros zou het zusje van Homeros kunnen zijn.’ de Volkskrant

Poezie
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Volkssprookjes, sagen en legenden
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Klassieke oudheid (teksten)
Imme Dros A. Lechner ...