Impasto

Nieuw in 2008.
Een teruggetrokken levende kunstschilder wordt onverwacht bezocht door een vrouw die hij tien jaar tevoren, als diplomaat, in Sarajevo heeft ontmoet. Bij haar vertrek verongelukt ze voor zijn huis onder raadselachtige omstandigheden. Nadat hij is ondervraagd door de Inlichtingendienst Buitenland, waarbij ze blijkt te hebben gewerkt, reist hij naar Sarajevo voor haar begrafenis. Maar alles is er anders dan hij dacht te weten. Ondanks tegenstrijdige gevoelens, vergezeld door een medewerkster van de inlichtingendienst met eigen plannen, en tegen de zin van de chef de poste van de Nederlandse ambassade, gaat de schilder Miryams stappen na om de werkelijke reden van haar bezoek te ontdekken. Langzamerhand verheldert zijn zicht op haar, de andere betrokkenen, en zijn eigen verleden.

Midden in de nacht werd ik wakker. Boven het dak klonk een diep, klievend geluid, alsof een immense zeis razend snel door de nacht werd gezwaaid. De vloer sidderde en een hol gerommel kwam van de berghellingen achter het vliegveld. Een lawine van geluid. Aan de andere kant van het kantoor ritselde iets en in het rossige dokalicht zag ik dat het ene, mollige meisje met slaapzak en al over het tapijt naar me toe kwam rollen. Zodra ze bij me was, knelde ze haar armen om me heen en drukte een koud zwetend gezicht in mijn nek, terwijl ze panisch bleef fluisteren: ‘God, I hate this, I hate this.'
Boven ons maaide de zeis en de vloer bleef trillen van het gedaver op de hellingen, maar ik zag dat haar vriendin bij de buitenmuur nog even vast in slaap lag als eerst. Toen pas kwam de angst.

Impasto, deels actuele historische roman, deels psychologische thriller, is een donkere schildering van een belaagde stad en van de mensen die er op de tast hun weg moeten vinden.

Harman Nielsen maakte de afgelopen jaren naam met zijn fantasyromancyclus Het Verscholen Volk: «Het beste dat de Nederlandse fantasy te bieden heeft. Vergelijkbaar met Ursula Le Guin.» – NBD/Biblion

Is Impasto het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Impasto