In de Klauw van de Adelaar

1914. De Centraal- Europese keizerrijken Oostenrijk- Hongarije en Duitsland, allebei gesymboliseerd door een steenadelaar, willen de wereld naar hun hand zetten.

Wat zit er mogelijk achter de moord in Sarajevo? Hoe staan belangrijke figuren als Kaiser Franz Joseph, Kaiser Wilhelm II, Koning Albert 1 en de legertop in sommige landen tegenover de dreigende situatie en wat gebeurt er precies in Brussel, Wenen, Berlijn en Londen in de maanden, dagen of uren die aan de oorlog voorafgaan? Hoe verloopt de inval van de Duitsers? Hoe sterk is het verweer van de Belgen bij Luik, aan de Gete, tussen Walem en Lier, in het Scheldeland, bij Gent, Diksmuide, enz. Wat bezielt de Duitsers bij o.a. Leuven, Aarschot, Dinant, Dendermonde, Roeselare? Hoe kruipen de Fransen aan de Marne toch nog onder de Duitse pletwals uit, terwijl ze technisch gezien al verslagen zijn? Welke rol spelen de Britten?

Dit boek leidt U eerst doorheen de chaotische politieke achtergrond en neemt U nadien heel uitgebreid mee, in gezelschap van de verschillende legers, langs de strijdtonelen in onze contreien van Luik tot de IJzer en langs de Elzas en de Marne in Noord- Frankrijk. Het brengt een erg vlotte, doch heel diepzinnige getuigenis van de verschrikkelijke drie eerste maanden in de oorlog.

Is In de Klauw van de Adelaar het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In de Klauw van de Adelaar