In Europa

Gelezen 641 Aan het lezen 42 Wil ik lezen 218 Favoriet 71 Recensies 11
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 4 Lijsten 10 Spots 2 Hebban 1000 281   Topics 0

In 2004 verscheen In Europa, de neerslag van een reis die Geert Mak maakte door Europa, in het laatste jaar van de twintigste eeuw. De geschiedenis van die eeuw was zijn leidraad. Mak reisde naar Londen, Stalingrad en Madrid, langs de bunkers van Berlijn, bekeek de geparfumeerde kleerkasten van Helena Ceausescu in Boekarest en de speelgoedauto's in een verlaten crèche in Tsjernobyl. Het werd een inventarisatie: hoe lag het continent erbij aan het slot van de eeuw? In Europa was meteen na verschijning een enorm succes: er zijn meer dan 350.000 boeken over de toonbank gegaan en de rechten werden aan veertien landen verkocht. Het boek werd ook in het buitenland alom geprezen. Vanaf 11 november 2007 zendt de vpro een grote, 35-delige documentairereeks uit, gebaseerd op In Europa, waarin alle historische plaatsen uit het boek bezocht worden en de Europese geschiedenis aan de hand van het boek wordt verteld. Na de gebonden editie en de paperback, die meer dan 1200 bladzijden besloegen, verschijnt in november deze ingekorte editie. De inkortingen werden door de auteur zelf uitgevoerd voor de buitenlandse edities; een aantal bijzaken en uitweidingen zijn weggelaten maar de kern van de reis en het verhaal zijn intact gebleven. Voor deze editie schreef Geert Mak een uitgebreid nieuw nawoord. http://www.ineuropa.nl/

Mens en maatschappij algemeen
Geschiedenis algemeen