Elf Europese stemmen

Elf Europese stemmen

Rank 1317 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0
Wat betekent het om Europeaan te zijn in 2020? Tien jaar na het succes van het boek en de televisie-serie In Europa, dat het verleden van de twintigste eeuw in kaart bracht, gingen Geert Mak en de VPRO weer op reis door ons werelddeel. Dit keer was de missie om het heden te vangen en de geschiedenis ‘op heterdaad’ te betrappen. ‘Nationalisme is een droom,’ zegt Mak, ‘Europa is de realiteit’. En juist nu, in tijden van corona, moet Europa solidair zijn, vindt hij. In deze bundel gaat hij in gesprek met de Vlaamse politicoloog Jonathan Holslag over Europa en de snel verschuivende wereldorde.
Na dit totaalshot volgen tien portretten van Europeanen die het VPRO-team op hun reizen trof. Een Franse terrorisme-expert, die door de geheime dienst van zijn bed werd gelicht. Een Duitse vrijwilliger van Sea-Watch die vluchtelingen redt op de Middellandse Zee. Een Deense striptekenaar, een Portugese komiek, een Servische filmmaakster, een Noorse rechter die de IJslandse bankensector aanpakt. Allen zijn ze, dag na dag, ooggetuigen van een Europese geschiedenis die opnieuw in een stroomversnelling terecht is gekomen. Samen met Geert Mak vormen zij elf Europese stemmen.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen