In het holst van de nacht

Het monster van Frankenstein

De val van het Huis van Usher

De vreemde zaak van dokter Jekyll en Hyde

De Italiaan

De titels van deze verhalen spreken voor zich, maar toch weten we vaak niet meer precies welke horror, hartstocht en huiveringwekkende avonturen zich hierin afspelen. Ze zijn geschreven in een periode die wordt aangeduid als duistere (of gotische) romantiek. Dit geldt als een extremere variant binnen de `gewone romantiek van de negentiende eeuw. De verhalen uit deze onderstroom kenmerken zich door mysterieuze avonturen van gekwelde helden en noodlottige heldinnen die belaagd worden door bovennatuurlijke verschijningen. De duistere romantiek vormde daarmee de basis van moderne genres als thrillers, mystery en science fiction.
In het holst van de nacht laat de opkomst, bloei en nasleep van het genre zien en combineert de hoogtepunten met onbekende verhalen van schrijvers als Charles Dickens, Edgar Allan Poe en Honoré de Balzac.
Nooit eerder werd in het Nederlandse taalgebied een zo omvangrijke anthologie samengesteld met beroemde, maar soms ook ten onrechte vergeten verhalen

Is In het holst van de nacht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In het holst van de nacht