In het spoor van de wolf

In het spoor van de wolf

Niemand had het ooit nog voor mogelijk gehouden, en toch is het zo: de wolf is helemaal terug. Zowel in België als in Nederland groeien er wolvenwelpen op. Maar de wolf van de 21ste eeuw lijkt helemaal niet op die uit het sprookje van Roodkapje. Integendeel, de echte wolf wil niets liever dan ongestoord met ons samenleven. Dit boek scheidt fabel van waarheid en vertelt waarom we het iconische roofdier met open armen (en een beetje schrikdraad) mogen ontvangen.

Ruim honderdvijftig jaar na zijn bijna-uitroeiing heeft de wolf het laatste deel van zijn voormalige leefgebied heroverd: de Lage Landen. Intussen is de regio goed op weg om een heus wolvenkruispunt te worden.

In dit boek dompelt Jan Loos je onder in de fascinerende wereld van de wolven. Wie is de wolf en hoe herken je hem? Hij neemt je mee langs zwerftochten van soms honderden kilometers lang, door velden en bossen, langs zandwegen en over rivieren. Dikwijls loopt het spoor zelfs dwars door dorpscentra en over drukke ringwegen. Hij legt uit hoe wolven leven, zich settelen, daten en een gezin stichten. En hij houdt een vurig pleidooi voor een vreedzame co-existentie tussen mens en roofdier.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Lannoo
20 oktober 2020
12 januari 2022

Reacties op: In het spoor van de wolf