Inge's oorlog

Inges oorlog

Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 26 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

In 2011 brengt schrijver Svenja O’Donnell een bezoek aan Kaliningrad aan de Baltische Zee. In een opwelling belt ze haar grootmoeder Inge, van wie ze weet dat die zestig jaar eerder halsoverkop was gevlucht uit deze stad. Ze kent haar grootmoeder als een gereserveerde, stille vrouw die de rol van gezellige oma nooit heeft kunnen vervullen. Aan de telefoon hoort Svenja haar huilen. Het verandert hun relatie. Voor het eerst vertelt Inge over haar verleden. Haar familie leefde generaties lang in Kaliningrad, destijds nog Köningsberg geheten, de hoofdstad van Oost-Pruisen. Midden in de oorlog wordt Svenja’s moeder er geboren. Amper twee jaar later moet het gezin vluchten. Grootmoeder zal de plaats nooit terugzien, maar er haar leven lang naar terug verlangen. Via talloze gesprekken en reizen door Europa reconstrueert de schrijfster haar familiegeschiedenis – en ontdekt uiteindelijk het tragische geheim dat haar grootmoeder zestig jaar bij zich droeg.

Inges oorlog is het verhaal van een gewone Duitse vrouw die de Tweede Wereldoorlog overleefde. Zoals zovelen leidde ze een leven dat getekend is door de wandaden van de natie waartoe ze behoorde. Een alledaags verhaal, bijzonder door de uitzonderlijke tijd waarin ze leefde.

Literaire non-fictie algemeen
Atlas Contact