Inshallah

Gelezen 3 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 7 Favoriet 1 Recensies 2
In 2016 wordt Kees Wieringa museumdirecteur van het Al-Thani Museum in woestijnstaat Qatar, waar de financiële middelen net zo grenzeloos lijken als de invloed van de Sheikh. Terwijl Wieringa zich met moeite een plek verwerft in de gesloten Qatarese samenleving, raakt hij meer en meer verstrikt in de netten van de grillige Sheikh en diens nageslacht. De nieuwbakken directeur wordt geconfronteerd met intriges, wapenhandel, kunstsmokkel en geloofsstrijd. Wat een droombaan lijkt, verwordt langzaam tot een ontluisterende ervaring.

Inshallah werpt een onthullend licht op Qatar, de schatrijke golfstaat waar in 2022 het wereldkampioenschap voetbal zal plaatsvinden. Maar het is ook het aangrijpende verslag van een man, teruggeworpen op zichzelf, die in de leegte van de woestijn tot een belangrijk inzicht komt.

Kees Wieringa studeerde aan het conservatorium in Amsterdam. Hij is pianist, componist en programmamaker. De afgelopen jaren was hij directeur van diverse culturele instituten en musea in binnen- en buitenland.

Literaire non-fictie algemeen
Mens en maatschappij algemeen