Irina

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Feelgood   Topics 0
Irina is het waar gebeurde verhaal van een jonge Russische vrouw die leiding geeft aan een groep Russische christenen, die een dialoog met de regering aan wil gaan, in de hoop op die manier de druk, die er op de kerk uitgeoefend wordt, te verminderen.

Schrijver Hermann Hartfeld vertelt op duidelijke manier een historisch betrouwbare geschiedenis, die pijnlijk levensecht de ware aard van het Russische communisme aan de kaak stelt. De dialoog, die de christenen vanuit eerlijke motieven trachten aan te gaan, wordt door de regering tot een farce gemaakt, die voor Irina en haar christenvrienden eindigt in gevangenissen en psychiatrische inrichtingen.

Op een aangrijpende manier worden in het boek dingen als het gevangenisleven beschreven, evenals de praktijken die de geheime politie [KGB] hanteert om mensen ‘tot andere gedachten te brengen’. Met name voor mensen, die denken dat het in communistisch geregeerde landen met de vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid wel meevalt, is dit boek een openbaring. Dat dit boek niet berust op verzinsels heeft de KGB zelf onderstreept door Hermann Hartfeld te laten weten dat hij de publicatie van de werkwijzen van de KGB in Irina met de dood zal bekopen.

Als gevolg van zijn betrokkenheid met de ondergrondse kerk heeft Hermann Hartfeld zeven jaar gevangen gezeten. Uiteindelijk is hij Rusland uitgewezen.
Feelgood
Stichting Uitgeverij Gideon