Israel, 10 jaar later

Voor deze nieuwe uitgave schreef journalist Hans Knoop een lange inleiding, getiteld Tien jaar later. Hierin uit hij zijn bitterheid over het feit dat na jarenlang praten en onderhandelen, men nog niets is opgeschoren.

In het voorjaar van 1967 wordt de jonge reporter Hans Knoop, op eigen verzoek, de eerste Telegraaf-correspondent in Israël. Vanuit Tel Aviv doet hij van uur tot uur verslag van de Zesdaagse Oorlog. Zes jaar later bericht Knoop over een nieuwe oorlog: de Yom Kippur Oorlog. Ook werkt hij ruim tien jaar als correspondent in de Benelux voor Israels grootste krant Yediot Achronot.

Aanvankelijk behoort Knoop tot de haviken in het Israelisch-Arabisch conflict. Gaandeweg begint zijn visie echter te kantelen. Hij geraakt tot de overtuiging dat alleen een twee-staten oplossing vrede en verzoening tussen joden en Palestijnen kan brengen.

In zijn boek gaat hij uitvoerig in op het internationale isolement waarin de staat Israel in de loop der jaren terecht is gekomen. Hij rekent hij af met tal van Israel-bashers. Knoop staat ook uitgebreid stil bij het feit dat Israël zelf verre van onschuldig is in haar steeds groter wordende isolement.

Hans Knoop (1943) is sinds zijn jeugd actief betrokken bij de joodse gemeenschap en de staat Israël. Hij maakte wereldnieuws met zijn reportages over oorlogsmisdadiger Pieter Menten. Hans Knoop werkt als freelance journalist, is een veelgevraagd spreker en schreef verschillende boeken. Eerder verscheen van hem De zaak Menten.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede