Jaag je ploeg over de botten van de doden

Jaag je ploeg over de botten van de doden

In een afgelegen Pools dorpje vertelt de excentrieke zestiger Janina Duszenko over de gebeurtenissen rond de verdwijning van haar twee honden. Janina leidt een teruggetrokken leven: ze houdt meer van dieren dan van mensen, en haar liefhebberijen zijn astrologie en het vertalen van de poëzie van William Blake. Wanneer leden van de lokale jachtvereniging vermoord worden aangetroffen, raakt ze als een Poolse Miss Marple betrokken bij het politieonderzoek.
Jaag je ploeg over de botten van de doden is een feministische ecothriller over gekte, de rechten van dieren en gemarginaliseerde mensen, en de hypocrisie van traditionele religie. ‘Haar stem geeft de roman een onmiddellijke, voortstuwende charme – direct, briljant, grappig. (…) Hoewel de roman perfect functioneert als noir thriller – de schokkende ontknoping zal zelfs bij de meest blaséë Agatha Christie-fan bewondering opwekken – gaat hij vooral over de niet te beantwoorden vragen over vrije wil versus determinisme.’ – the guardian
De Geus
14 april 2020