Janus Heijblom

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 0
Engelandvaarder Adrianus Michiel (Janus, Adri) Heijblom vertrekt in het oorlogsjaar 1942 vanuit Ulvenhout naar Engeland. Dit boek geeft een verslag van zijn barre tocht van driekwart jaar door België, Frankrijk en Spanje voordat de overkant van de Noordzee wordt bereikt. Een verslag van een tocht te voet dwars door de Pyreneeen, samen met twee Engelandgangers uit Bergen op Zoom. In Spanje verblijven ze vijf maanden in het beruchte werkkamp Miranda de Ebro, voordat ze in juni 1943 vanuit de havenplaats Algeciras per boot naar Engeland gaan. Janus Heijblom wordt opgeleid tot luchtschutter, air gunner, en hij wordt als korporaal geplaatst bij het 320 Squadron van de Marineluchtvaartdienst. Dit squadron wordt onderdeel van de 2nd Tactical Air Force van de Royal Air Force. Als boordschutter op een Mitchell bommenwerper maakt hij bijna vijftig oorlogsvluchten. In mei 1945 verongelukt hij bij het Duitse vliegveld Achmer als hij met een medebemanningslid op een achtergebleven Duitse landmijn stapt. +

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis