Japan

Gelezen 7 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 0
Artikelen 1   Topics 0

Japan is 'in'. Am de haverklap berichten de kranten over een recordaantal bezoekers. In 2017 waren het er bijna dertig miljoen. In België en Nederland groeit de populariteit van de Japanse keuken, evenals die van manga, animatie en andere uitingen van 'Cool Japan'.

De berichtgeving over Japan is echter sporadisch en vluchtig, voornamelijk beperkt tot veralgemenende reportages over 'dé Japanners'. Luk Van Haute wil in een heel persoonlijke en verhalende stijl een genuanceerd portret van Japan schetsen. Doorgaans is het vertrekpunt een ontmoeting met een bekende of onbekende Japanner, een belevenis op een bepaalde plaats, een roman of verhaal (al dan niet door Van Haute zelf vertaald), een film (waar hij aan meewerkte, of van een regisseur met wie hij sprak) enzovoort.

Geen losse anekdotes, maar aanzetten om te praten over bredere thema's, voorzien van de historische duiding en sociale kadering. Op die manier vormen de concrete verhalen een staalkaart van de Japanse samenleving.

Mens & Maatschappij
Literaire non-fictie algemeen