9789045047539-je-beste-vriendin-l-LQ-f

Je beste vriendin

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0

Vroeger werd een pasgetrouwde vrouw gelukkig gemaakt met een abonnement op een damesblad. Was het blad eenmaal in huis, dan vervulde het vaak jarenlang de rol van raadgeefster, vraagbaak en dus die van hun ‘beste vriendin’. In de eerste decennia na de oorlog werden Libelle en Margriet door miljoenen vrouwen gelezen. De bladen waren hun venster op de wereld en speelden een veel grotere rol in de emancipatie dan over het algemeen wordt aangenomen. Behalve over breipatronen of koken werd er namelijk ook geschreven over specifieke thema’s als het wel of niet krijgen van kinderen, geboorteregeling, opvoeding, gelijke rechten en kansen. De redacties pleitten voor beter onderwijs, legalisering van abortus, recht op beleving van een eigen vrouwelijke seksualiteit, parttime werken en een betere kinderopvang. In Je beste vriendin schetst Marjan van Marle de ontwikkeling en maatschappelijke invloed van de twee meest toonaangevende vrouwenbladen in Nederland ooit: Libelle en Margriet.

Mens & Maatschappij
Emancipatie