Joel en de veenheks

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Junior   Topics 0
Dit boek staat in de Nederlandse jeugdboeken TOP-100 aller tijden en zal er nog lange tijd niet weg te branden zijn. Dit, omdat het thema, rassenvervolging, nog steeds van deze tijd is. Het verhaal speelt in Drente tijdens de tweede wereldoorlog. Joël Meijer, meestal Jo genoemd, woont met zijn ouders in een rustig, Drents dorp. Het leven verandert plotseling als de oorlog uitbreekt. De Meijers zijn joden en bij een razzia worden zij door de Duitsers weggevoerd naar het kamp in Westerbork. Jo weet echter te ontsnappen aan de razzia en duikt onder. Een van zijn vrienden blijkt een verrader en opnieuw moet hij vluchten. Hij verschuilt zich in een hol in de verlaten venen en leeft daar onder primitieve omstandigheden. Na veel ellende belandt hij in de hut van een vrouw, die, omdat ze zo'n lelijk gezicht heeft, de veenheks wordt genoemd. Joël en de veenheks werd in 1977 door de Kinderjury's van Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Langedijk (NH), Leiden, Rotterdam en West-Overrijsel gekozen als het beste boek van het jaar! +

Kind & Jeugd
Fictie 10-12 jaar
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Uitgeverij Kok
31 januari 2002
9789050160810 , 9789020517231

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: Joel en de veenheks