Johan Cruijff - Mijn verhaal

Johan Cruijff - Mijn verhaal  verschijnt wereldwijd op 6 oktober. De langverwachte autobiografie van Johan Cruijff zal het complete verhaal vertellen over Cruijffs ongeëvenaarde carrière, zijn leven en de filosofie waarmee hij zijn spel vormgaf en generaties spelers, trainers en supporters beïnvloedde.

Over Johan Cruijff
Johan Cruijff wordt door velen beschouwd als de beste speler uit de voetbalgeschiedenis. Hij won driemaal de Gouden Bal, leidde het Nederlands elftal naar de finale van het wereldkampioenschap voetbal in 1974 en ontving de Gouden Bal voor de beste speler van het toernooi.

Cruijff begon zijn voetbalcarrière bij Ajax. Met de club won hij acht nationale titels en drie keer de Europacup. In 1973 verhuisde hij voor de tot dan toe hoogste transfersom ooit naar Barcelona, won meteen het landskampioenschap en werd verkozen tot Europees Voetballer van het Jaar. Nadat hij zijn spelerscarrière in 1984 had beëindigd, werd Cruijff een zeer succesvolle trainer van Ajax en later Barcelona.

In 1999 werd Johan Cruijff verkozen tot Europees Voetballer van de Eeuw en werd hij tweede na Pele in de verkiezing van Wereldvoetballer van de Eeuw.

Cruijff wordt gezien als een van de meest invloedrijke personen uit de geschiedenis van het voetbal. Zijn speelstijl en voetbalfilosofie hebben vele trainers en spelers blijvend beïnvloed, zoals Guardiola, Wenger, Cantona en Xavi. De recente successen van het Spaanse voetbal op club- en internationaal niveau worden door velen gezien als een bewijs van het belang van Cruijff voor het hedendaagse voetbal.

Redactionele recensie

Recensies (15)

Meer recensies

Is Johan Cruijff - Mijn verhaal het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Johan Cruijff - Mijn verhaal