Johan Cruijff - Mijn verhaal

Gelezen 140 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 55 Favoriet 8 Recensies 9
Non-fictie Artikelen 2 Newsroom 4 Lijsten 7 Spots 1 Top25's 3   Topics 0

Johan Cruijff - Mijn verhaal  verschijnt wereldwijd op 6 oktober. De langverwachte autobiografie van Johan Cruijff zal het complete verhaal vertellen over Cruijffs ongeëvenaarde carrière, zijn leven en de filosofie waarmee hij zijn spel vormgaf en generaties spelers, trainers en supporters beïnvloedde.

Over Johan Cruijff
Johan Cruijff wordt door velen beschouwd als de beste speler uit de voetbalgeschiedenis. Hij won driemaal de Gouden Bal, leidde het Nederlands elftal naar de finale van het wereldkampioenschap voetbal in 1974 en ontving de Gouden Bal voor de beste speler van het toernooi.

Cruijff begon zijn voetbalcarrière bij Ajax. Met de club won hij acht nationale titels en drie keer de Europacup. In 1973 verhuisde hij voor de tot dan toe hoogste transfersom ooit naar Barcelona, won meteen het landskampioenschap en werd verkozen tot Europees Voetballer van het Jaar. Nadat hij zijn spelerscarrière in 1984 had beëindigd, werd Cruijff een zeer succesvolle trainer van Ajax en later Barcelona.

In 1999 werd Johan Cruijff verkozen tot Europees Voetballer van de Eeuw en werd hij tweede na Pele in de verkiezing van Wereldvoetballer van de Eeuw.

Cruijff wordt gezien als een van de meest invloedrijke personen uit de geschiedenis van het voetbal. Zijn speelstijl en voetbalfilosofie hebben vele trainers en spelers blijvend beïnvloed, zoals Guardiola, Wenger, Cantona en Xavi. De recente successen van het Spaanse voetbal op club- en internationaal niveau worden door velen gezien als een bewijs van het belang van Cruijff voor het hedendaagse voetbal.

Sportbiografieen
Moeilijk lezen
Nieuw Amsterdam
15 december 2018
31 januari 2019

Johan Cruijff neemt zichzelf de maat

door: Dick Van der Veen 1 reactie 2 likes

Het zal niemand verbazen dat in de autobiografie Johan Cruijff - Mijn verhaal zwart en wit de overheersende tinten zijn. De beste voetballer die ons land ooit heeft voortgebracht, is het antitype van de grijze muis. Van top tot teen een voetbaldier, zeer overtuigd van zijn virtuositeit. Het heeft...

Reacties op: Johan Cruijff - Mijn verhaal