Jonge Twijgen

Jonge Twijgen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Ieder mens staat op de schouders van zijn voorouders. Hij kent zijn vader en moeder, zijn grootouders en soms nog zijn overgrootouders. Al die anderen verdwijnen in de nevel van het verleden. Maar toch: ook zij hebben geleefd. Mensen van vlees en bloed.

In Jonge Twijgen heeft Gerrit Damsma - eertijds journalist van het Friesch Dagblad - getracht deze onbekende voorouders weer ‘tot leven te wekken’. Het is een terugreis in de tijd tot in de Gouden Eeuw. Een kroniek van tien generaties in vier eeuwen. Over kleine mensen met hun eigen kleine geschiedenis in een grote wereld. Al die generaties kwamen en gingen en hadden hun eigen verhaal. En dat verhaal gaat al maar door en al maar verder. De oude stam kreeg en krijgt nieuwe takken. En aan die takken komen weer jonge twijgen.

Gerrit Damsma is ook de auteur van 'De beam fan belofte', een historische roman over de emigratie van een grote groep Friezen in de 19de eeuw naar Amerika. Deze pioniers stichtten de plaats Vriesland in de staat Michigan. De Nederlandse vertaling heeft als titel 'De boom van belofte'. 'Jonge Twijgen' is de vertaling van de Friese roman 'Tinne Twigen'. Allemaal uitgegeven bij Brave New Books.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books