Joseph Kirchhoffs

Joseph Kirchhoffs

Joseph Kirchhoffs spreekt als bekendste bokkerijders-bendeleider nog enorm tot de verbeelding. Vanwege zijn durf, vindingrijkheid, brutaliteit tegelijk met menselijkheid. Met betrekking tot arrestatie, verhoor en vonnis van Jozef Kirchhoffs (leider van de bende van Herzogenrath e.o.) zijn er nog altijd veel onopgeloste mysteries.Dit geld ook voor het mysterie van de Bokkerijders zelf; hebben deze echt in bendevorm bestaan of heeft justitie de zaken opgeklopt.
Het meest bekende en geruchtmakende bokkerijdersproces in het Land van ’s-Hertogenrade was ongetwijfeld de zaak tegen Jozef Kirchhoffs, die tijdens de verhoren van de gevangenen regelmatig werd genoemd als aanvoerder of kapitein van de bende. Kirchhoffs stond te goeder naam en faam bekend en genoot de reputatie van een achtenswaardig en goed katholiek. Tussen 1743 en 1752 had hij in het Oostenrijks leger gediend en het vak van chirurgijn geleerd. Na zijn ontslag uit militaire dienst vestigde hij zich in Herzogenrath met instemming van abt Fabritius van Rolduc, en kwam daar tot een zekere welstand.
Geschiedenis & Politiek
Nieuwe geschiedenis (1500-1870)